Alla som säger att midsommar är överskattat ljuger

Kanske har jag satt min ribba lite lägre än resten av packet som hävdar att midsommar är överskattat, men jag skulle vilja tro att jag hittat ett koncept som fungerar alldeles utmärkt för mig.
Det börjar alltid med att vi träffas innan lunch och äter kakor, jo för det gör man hos familjen Jeansson. Småkakor, jordgubbstårtor och choklad i alla dess former. Därefter är det dags för mångkampen och även om jag varje år har potential för att vinna, brukar jag har formen mot mig, just den dagen. Därefter är det prisutdelning och de olika presenterna vandrar från famn, till famn. "Åh, en bok? En till?". Jag skulle inte vilja påstå att fantasin flödar när det gäller paketvalen, men månne har vi samma intresse?
Därefter är det grillning, drinkar och såklart lite fler kakor.

Förr om åren släpade mamma med oss till idylliskt midsommarfirande. När vi tyckte att vi var tillräckligt stora för att själva få sitta hemma och förgylla dagen med någon aktivitet som inte tog för mycket energi, var det dags för grannen att rycka in till mammas försvar som tillfällig coach. "Det blir väl jättetrevligt!? Mina föräldrar åker alltid dit och de stormtrivs!". Hennes föräldrar var närmare åttio, mamma gav suckandes upp och efter det la vi ner försöken till idylliska midsommar.

Men trots allt. Det är skönt ute, solen sticker fram, det är lagom varmt ute, håkan sjunger gladpop och jag ska strax umgås med älskade vänner.
De som säger att midsommar är överskattat ljuger.

---

Håkan Hellström, En vän med en bil

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0