Känslan av jul

Det är likadant i år. Jag skulle göra vad som helst för att känna den där julkänslan. Känna pirret i magen, i benen, ängslan och förväntan om vartannat.


Mamma sa att det går över efter 8 års ålder, när jag bollade problemet med henne, förra året.

Jag vägrade acceptera detta. Skulle jag gå runt och handla julklappar, göra julkort, baka pepparkakor, lukta på nejlikor i apelsiner och få taggar i fingrarna av granhuggandet till ingen nytta? Jag gjorde mitt yttersta för att allt skulle bli annorlunda förra året. Jag slog in presenterna med omsorg. Jag tog allt lite lättare. Köpte lådvis med Annas pepparkakor och njöt av varenda tugga tillsammans med glögg, mandel och russin.

Jag skulle bara njuta och avvaktande invänta julafton.

Sen ringde telefonen och vi fick fira jul på Lunds lasarett. Det finns inte så himla mycket julstämning i plastgranar, elljus och sterila miljöer.


Jag gör ett nytt försök till denna julen. Om någon blir sjuk blir det stryk.

---

Sinnesstämning: Lars Winnerbäck, "En tätort på en slätt"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0