Minnen med kärlek

Jag pratar med mormor och vi minns. Vi talar minnen.

Jag minns lukten från morfars källare, jag minns hans stora händer, fötterna man fick passa sig för och tonen när han bestämt talade om att man gjort fel. Och jag minns att han sjöng. Jag minns att han kunde de flesta låtar ur kyrkans repertoar, att han kunde vissla alla möjliga sorters fågelsång, hur han gav oss den varma kramen och berömde oss med lika stor värme.

Hur han hostade till, sa att nu fick han betala priset. Hur han sa "kör försiktigt hem" och hur jag grät. Hur stora krokodiltårar trillade ner för mina kinder, hela vägen hem. När jag plötsligt förstod. Att snart skulle det bli lite gråare, lite kallare och ensamheten smärtsamt påtaglig.
Och så blev det.

---

Sinnesstämning: Leonard Cohen, "If it be your will"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0