Marockansk taxiresa

En rolig blogg att tipsa om är expressens taxiblogg.

När jag senaste gången var i Marocko, fick jag lära mig några meningar på arabiska, eftersom jag bodde i en marockansk familj och i alla fall ville framstå som språkmässigt kunnig. Hur som helst.
Förutom de vanliga hälsningsfraserna, tack för maten och så vidare, fick jag även lära mig hur man sa "det här är fel väg". Detta eftersom jag fick uppgifter om det inte var helt ovanligt att låta de blonda, lite bortkomna turisterna få åka en liten omväg och på så sätt tjänade chaufförerna en större hacka. Jag fick användning för det flera gånger, men bara två gånger vågade jag öppna munnen för att säga orden, jag då nästan stammade fram.
Den ene taxichauffören skrattade till, sa något på arabiska, log och vände. Jag nickade och låtsades förstå.
Den andre blev arg, muttrade, talade högt och det var full gas och full broms - ryckigt alltså - resten av vägen till Les Amicales.

Nu är det jobb.

---

Sinnesstämning: Snow Patrol, "You could be happy"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0