krigsborg vs. sagoslott

Pratade med en vän, om följande reflektion, jag gjorde igår när jag vikade på dagis:

Pojkarna hade sin stora, blåa borg, där man kunde bygga och ändra, medan flickorna hade sitt rosa sagoslott med tillhörande kung, prins och prinsessa som de kunde leka med.

Det slog mig att vi har myyycket kvar att göra, för att slå ut stereotyperna, så mycket att jag knappt vet vart man ska börja.
Började fundera ytterligare, angående ordet "pojkflicka". Vad är det? En flicka, som gillar att klättra i träd framför att fnittra, föredrar kort hår framför långt samt möjligtvis pösiga jeans, framför kjol. Med dessa tre kriterier har vi alltså skapat "pojkflickan". Snacka om att vara stereotyp. Inte kan en tjej vara kortklippt, klättra i träd och ha pösiga jeans utan att ha "killdrag"...
Frågan som är viktig att ställa sig, är om detta är en beskrivning, där det ligger något värde i just beskrivningen av dessa drag. Ger vi "pojkflickorna" och andra som inte passar mallen perfekt, en annan status, när vi klassificerar dem? I så fall, är vi ute på hal is.. Hur mycket är nedärvt och många drag "skapar" vi? 


Vet att vi alla, inte har samma åsikter när det kommer till frågan om jämställdhet, men vi kan väl snälla, vara överens om att vi nog har mycket kvar att jobba på...?

---

Sinnesstämning: Bob Hund, "I samma bil"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0