Färgvalets betydelse

Jag lever i hoppet om att jämställdhet snart ska vara verklighet. Och jag vägrar vara en sådan som bara sitter bredvid och tittar på - jag vill faktiskt aktivt hjälpa till att bygga upp det här samhället.
Jag minns när vi satt i solen och samtalade om rollerna vi får, så fort vi kommer till världen. Jag berättade om hur barnmorskestudenterna suttit utanför förlossningssalarna och lyssnat hur föräldrarna välkomnat det nya barnet och upptäckte ett mönster: Pratades det gulligull, var det nästan uteslutande flickor som fötts medan de små pojkarna fick välkomnas av fraser som "pappas lilla tuffing".
Vi skrattade och konstaterade att det helt enkelt verkar vara svårare att bryta mönster, än vad man kanske hoppats på. Well, sa vi, man kan ju i alltid dra sitt strå till stacken och inte köpa rosa kläder till flickor och blå till pojkar. Låt dem välja själva, i alla fall - kanske går det då att slå hål på sterotyperna!
Så stod jag där idag. I klädesbutiken för att ännu en gång köpa bebiskläder till en vän och jag får syn på en så söt klänning i rosarutigt. Äh, tänkte jag. Det får väl gå då. Nu skulle jag bara ha en tröja till hennes son också. Det blev en ljus- och mörkblå tröja. Snacka, går ju..

Men, men... När allt kommer omkring är det faktiskt inte klädesfärgerna som är det viktiga...

---

Sinnesstämning: U2, "All I Want Is You"

Kommentarer
Postat av: jaqueline

För att inte tala om hur vi i butiken spär på genusmönstret med våra rosa och blå små pynt hjärtan...=) Var eviga gång jag sätter ett rosa hjärtan till en flicka och tvärtom - detta dåliga samvete!=)

2007-08-04 @ 20:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0