Eldkvarn i Kalmar

Många av sommarens dagar har passerat och ingen har väl vid det här laget missat att det är en regnig sommar. Men i kväll. Ikväll sjönk kvällssolen sakta med kalmarsund i bakgrunden, när Plura tog ton och konserten som jag sett fram emot så länge, äntligen blev av.
Det är sannerligen en blandad skara av människor som tagit sig ner till vattnet och jag vet egentligen inte vilket de är mest glada för - en glimt av solen eller Eldkvarns ankomst - men det spelar ingen roll. Stämningen är på topp och även om bandet missar några av deras absoluta guldkorn, spelas låtar som Kärlekens Tunga, Alice och naturligtvis Fulla För Kärlekens Skull och avsaknaden glöms snabbt bort.
En väns mamma passerar och reflekterar över hur få det är som står upp och dansar - de flesta sitter bekvämt i brassestolarna. "Hur hade det varit i en annan stad", frågar hon sig och menar på att i Kalmar är det stelt.
Jag nickar förstående men poängterar för mitt sällskap, att detta kontemplation för mig. Jag trivs att stå och stampa takt med foten, klappa lite, nynna med. Hålla med i texterna och känna sorgen, ilskan och styrkan om vartannat. Detta säger jag med bestämt tills bandet börjar spela Pojkar, pojkar, pojkar. Då blir vi tvugna att resa på oss och svänga våra lurviga en aning.

Det är en fin kväll med solen i bakgrunden.

---

Sinnesstämning: Eldkvarn, "Ta Min Hand"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0